Materiały z konferencji „Współczesne wyzwania edukacji ekologicznej w Polsce” (25-27 maja 2012)
-
Jakiej edukacji ekologicznej potrzebujemy? Spojrzenie ekologa na współczesną edukację
dr hab. Piotr Skubała, prof. UŚ, Uniwersytet Śląski
-
20 lat po Szczycie Ziemi w Rio 1992-20 dni przed Szczytem Ziemi w Rio 2012. Ewolucja edukacji ekologicznej w świetle międzynarodowych dokumentów
dr Anna Kalinowska, Uniwersyteckie Centrum Badań nad Środowiskiem Przyrodniczym
-
Zapalony ekoedukator, zwariowany nauczyciel, czyli sylwetka trenera edukacji ekologicznej
dr Ryszard Kulik, Uniwersytet Śląski
-
Rozwój zrównoważony i edukacja na rzecz rozwoju zrównoważonego: definicje, pojęcia, założenia
dr hab. Zbigniew Karaczun, prof. SGGW, Polski Klub Ekologiczny
-
Strategia edukacji dla zrównoważonego rozwoju – dotychczasowe i planowane działania
Magdalena Cheda, Ministerstwo Środowiska
-
Przykłady projektów edukacyjnych integrujących różne treści edukacji na rzecz zrównoważonego rozwoju
Magdalena Noszczyk, Polska Zielona Sieć
-
Edukacja na rzecz zrównoważonego rozwoju w projektach polsko-niemieckich spotkań młodzieży
dr Steffen Grothe, Polsko-Niemiecka Współpraca Młodzieży
-
Edukacja na rzecz zrównoważonego rozwoju w perspektywie globalnej
Zuzanna Naruszewicz, Centrum Edukacji Obywatelskiej
-
Wiedza czy postawy - psychologiczne podstawy kształtowania postaw proekologicznych
dr Ryszard Kulik, Uniwersytet Śląski
-
Zrozumieć przyrodę na nowo. Dekalog trenera edukacji ekologicznej
dr hab. Piotr Skubała prof. UŚ, Uniwersytet Śląski
-
Metody i treści edukacji ekologicznej w edukacji formalnej - wyniki ogólnopolskiego badania ankietowego nauczycieli
Karolina Baranowska, Gosia Świderek, Ośrodek Działań Ekologicznych „Źródła"
-
Gra Miejska „Wygraj zrównoważony świat” - przykład edukacji dla zrównoważonego rozwoju połączonej z atrakcyjną grą rozgrywaną w mieście
Jakub Kotnarowski, Stowarzyszenie Centrum Promocji Ekorozwoju
-
Eksperyment jako narzędzie edukacji ekologicznej - procesy uczenia się w trakcie eksperymentu
Jan Amos Jelinek, Akademia Pedagogiki Specjalnej w Warszawie
-
Analiza ciągłości edukacji dla zrównoważonego rozwoju na różnych poziomach nauczania
dr Anna Wójcik, dr Ewa Gajuś-Lankamer, Uniwersytet Marii Skłodowskiej-Curie w Lublinie
-
Analiza obecności treści edukacji ekologicznej w wybranych podręcznikach szkolnych
Gosia Świderek, Ośrodek Działań Ekologicznych „Źródła"
-
Drama w edukacji ekologicznej
Dorota Todorska, Stowarzyszenie Praktyków Dramy „STOP-KLATKA”
-
Szkoła jako modelowa placówka zrównoważonego rozwoju
Anna Batorczak, Uniwersyteckie Centrum Badań nad Środowiskiem Przyrodniczym
-
Programy certyfikacji szkół jako narzędzie wdrażania zasad zrównoważonego rozwoju w placówkach oświatowych
Beata Kunc, Fundacja Partnerstwo dla Środowiska
-
Rola instytucji pozaoświatowych w realizacji edukacji ekologicznej w edukacji formalnej - praktyka i oczekiwania
Agnieszka Bańkowska, Gosia Świderek, Ośrodek Działań Ekologicznych „Źródła”
-
Możliwości współpracy edukacji nieformalnej ze szkołą w świetle nowej podstawy programowej
dr Ewa Gajuś-Lankamer, dr Anna Wójcik, Uniwersytet Marii Skłodowskiej-Curie w Lublinie
-
Pozaformalna edukacja ekologiczna w Śląskim Ogrodzie Botanicznym: założenia, programy, perspektywy
dr Bogdan Ogrodnik, dr Maja Głowacka, Śląski Ogród Botaniczny w Mikołowie
-
Muzeum Pałac w Wilanowie - koncepcja połączenia edukacji historycznej i przyrodniczej
Julia Dobrzańska, Muzeum Pałac w Wilanowie
Podsumowanie
W konferencji udział wzięło niemal 80 osób z całej Polski. Byli wśród nich nauczyciele, edukatorzy, trenerzy, metodycy związani z placówkami oświatowymi, ośrodkami edukacji w parkach narodowych i krajobrazowych, ośrodkami edukacji przyrodniczo-leśnej, organizacjami pozarządowymi, samorządowymi ośrodkami edukacji ekologicznej, centrami doskonalenia nauczycieli, ośrodkami akademickimi.
Udział stosunkowo licznej i zróżnicowanej grupy pozwolił na ciekawą i inspirującą dyskusję nad współczesnymi wyzwaniami edukacji ekologicznej.
Najistotniejsze wnioski wypływające z obrad w trakcie konferencji można sformułować następująco:
- Celem edukacji ekologicznej powinno być nie tyle przekazywanie wiedzy czy podnoszenie świadomości społeczeństw w określonych kwestiach, ale przede wszystkim kształtowanie postaw proekologicznych i zgodnych z zasadami rozwoju zrównoważonego. Wiedza i większa świadomość na temat zagrożeń ekologicznych czy stanu środowiska nie wystarczą dla zmiany postaw/stylu życia na bardziej zrównoważone. Dlatego też konieczne jest sięganie w procesie edukacyjnym nie tylko do sfery poznawczej, ale również emocjonalnej i duchowej.
- Dla osiągnięcia tak zdefiniowanego celu niezbędna jest spójna postawa nauczyciela/edukatora/trenera z prezentowanymi działaniami, postawa zapewniająca przez to jego wiarygodność. Nauczyciel/edukator/trener jest modelem dla uczestników zajęć, daje zatem przykład swoją postawą oraz zachowaniami.
- W edukacji formalnej i nieformalnej konieczna jest także spójność funkcjonowania szkoły/instytucji z głoszonymi przez nią treściami ekologicznymi. Szkoły i instytucje mogą to osiągnąć, stosując np. standardy zarządzania środowiskowego. Dobrym narzędziem wdrażania tego typu rozwiązań są programy certyfikacji środowiskowej placówek oświatowych, takie jak Zielony Certyfikat, Lokalne Centrum Aktywności Ekologicznej itp.
- W procesie edukacyjnym należy dążyć do kształtowania szacunku dla przyrody i przekonania o jej wartości samej w sobie, w kontraście do powszechnie obecnego głównie użytkowego rozumienia wartości środowiska i jego zasobów. W procesie edukacyjnym należy odwoływać się do wymiaru etycznego zachowania się ludzi. Każde działanie w świecie posiada wpływ na środowisko i podlega wartościowaniu moralnemu.
- Edukacja ekologiczna powinna w sposób holistyczny łączyć zagadnienia ekologiczne z pozostałymi obszarami zrównoważonego rozwoju: tematyką społeczną, kulturową, ekonomiczną.
- Należy również edukacji ekologicznej/edukacji dla rozwoju zrównoważonego nadawać wymiar globalny, uświadamiać globalne zależności między społeczeństwami i gospodarkami.
- Edukacja ekologiczna służąca celom rozwoju zrównoważonego powinna czerpać z życia spoza klasy szkolnej. Działania lokalne i zjawiska globalne powinny być przedmiotem szkolnych zajęć i inspiracją do rozwijania u uczniów umiejętności kształtowania i wyrażania własnych osądów oraz rozwoju myślenia krytycznego.
- Rozwój zrównoważony na obecnym etapie rozwoju cywilizacyjnego powinien stać się czymś więcej niż systemem funkcjonowania społeczeństw, powinien być swego rodzaju etyką.
Zdjęcia
Konferencja "Współczesne wyzwania edukacji ekologicznej w Polsce" 25-27 maja 2012 |