Materiały z konferencji "W dziką stronę" (Spała 27-28.09.2014)
- Outdoor, adventure, experimental education, Erlebnispadagogik - nurty odmienne czy komplementarne?
dr Ewa Palamer-Kabacińska, Zakład Animacji Kultury, Wydział Pedagogiczny Uniwersytetu Warszawskiego - Syndrom Baby Jagi. Czy rodzice boją się wypuścić dzieci na dwór?
dr Marta Jermaczek-Sitak, Klub Przyrodników - Edukacja trenowa jako profilaktyka syndromu deficytu natury
dr Bogdan Ogrodnik, Pracownia Edukacji Żywej - Człowiek i przyroda. Kluczowe przesłanie edukacji ekologicznej
dr hab. prof. UŚ Piotr Skubała, Katedra Ekologii, Uniwersytet Śląski - Tropy Przyrody. Jak? Gdzie? Kto? W jakim celu? Edukacja przyrodnicza wczoraj, dziś, jutro -praktycznie
Anna Makowska, Tropy Przyrody - Survival jako narzędzie edukacji
Przemysław Płoskonka, Polska Szkoła Surwiwalu - Geocaching - poszukiwania skarbów jako forma edukacji ekologicznej
Jan Raczyński, Stowarzyszenie Geocaching Polska - Ekomobil Jeżowóz - czyli początki mobilnej edukacji ekologicznej w Polsce
Barbara Kuprel-Poźniak, Stowarzyszenie na Rzecz Ekorozwoju "Agro-Group" - Niestandardowa przestrzeń i czas, czyli edukacja przyrodnicza Ptaków Polskich
Marcin Siuchno, Ptaki Polskie - Przedszkola leśne – przestrzeń wspierająca rozwój małego dziecka
Anna Andrykowska i Maciej Mrozowski - Natura, kultura, nauka, przygoda... czyli o edukacji przyrodniczej w Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
dr inż. Julia Dobrzańska, Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie - Idziemy na pole! Jak zamienić zwykły spacer w Wielką Wyprawę
Anna Komorowska, Pracownia k. Architektura dla dzieci - Najważniejsze elementy w procesie edukacji jako tło dla zrozumienia edukacji terenowej - praktyczne wnioski
dr Dušan Bartůněk, OUTDOORED s.r.o. - Transakcja wiązana - czyli edukacja ekologiczna na przykładzie Magurskiego Parku Narodowego
Magdalena Kuś, Magurski PN - Pedagogika przygody w praktyce, czyli o tym co robi Pracownia Nauki i Przygody
Joanna Przydatek, Pracownia Nauki i Przygody - Wigwam, zioła i dzika pszczoła, czyli słów kilka o obcowaniu z przyrodą w parkach krajobrazowych
Katarzyna Krakowska, Zespół Parków Krajobrazowych Województwa Łódzkiego
Tło konferencji
Na początku lipca 2014 ODE Źródła rozpoczął realizację nowego projektu edukacyjnego "W dziką stronę", którego celem jest zachęcanie dzieci, nauczycieli, rodziców i animatorów do wypraw w przyrodę. Konferencja otwierająca była pierwszym dużym wydarzeniem projektu. Zebrała osoby zainteresowane edukacją przyrodniczą w Polsce, aby mogły wymienić się wiedzą, doświadczeniem i inspiracjami.
Zakres tematyczny
- miejsce edukacji terenowej w edukacji dla zrównoważonego rozwoju
- specyfika edukacji w terenie na tle stacjonarnej edukacji ekologicznej
- znaczenie przyrodniczej edukacji terenowej dzieci i młodzieży dla zachowania różnorodności biologicznej, w tym znaczenie osobistego doświadczania przyrody w kształtowaniu postaw prośrodowiskowych
- edukator, trener, nauczyciel - kim jest i kim powinna być osoba realizująca edukację
- przegląd metod używanych w edukacji przyrodniczej: outdoor education, adventure education, survival, sztuka, projekty edukacyjne
- dobre praktyki z zakresu outdoor education – przykłady z Polski i Europy
- warsztaty praktyczne z wykorzystaniem przedstawionych metod, prowadzone przez ekspertów
- rola instytucji wspierających w kształtowaniu edukacji terenowej (w sensie organizacyjnym, finansowym, merytorycznym, metodycznym)
- edukacja przyrodnicza na terenach chronionych
- prezentacja celów i planowanych działań w projekcie 'W dziką stronę'
Podsumowanie
W konferencji wzięło udział ponad 80 osób z całej Polski. Byli wśród nich m.in. metodycy, nauczyciele, trenerzy, leśnicy, przedstawiciele organizacji pozarzadowych, kuratoriów, ośrodków doskonalenia nauczycieli, ośrodków edukacji w parkach narodowych i krajobrazowych oraz ośrodków edukacji przyrodniczo-leśnej.
Najistotniejsze wiadomości płynące z wystąpień prelegentów oraz dyskusji wszystkich zgromadzonych są następujące:
- Istnieją różne rodzaje edukacji terenowej, edukacja przyrodnicza jest jedną z nich, jednak nierozerwalnie związana jest z edukacją przygodą, edukacją przeżyć, rozwojem osobowości i aktywnością fizyczną.
- Dzieci zagrożone są syndromem braku natury, który negatywnie wpływa na rozwój ich psychiki.
- Rodzice coraz bardziej boją się wypuszczać swoje dzieci z domu, przez co zaszczepiają ten strach w dzieciach, które nie chcą wychodzić na dwór.
- Istnieją różne podstawy braku zainteresowania ochroną przyrody - strach, brak ciekawości, oddzielenie człowieka od przyrody, brak kontaktu z naturą oraz niedostrzeganie bezpośredniego wpływu przyrody na życie człowieka.
- Do edukacji przyrodniczej możemy wykorzystać całą gamę narzędzi, również z innych dziedzin takich jak: surwiwal, inwentaryzacja przyrodnicza, geocaching, gry.
- Pomimo użycia różnych metod uatrakcyjniających zajęcia zawsze powinniśmy mieć na uwadze wartość edukacyjną i wiedzę, którą chcemy przekazać.
- Edukacja przyrodnicza może odbywać się poprzez codzienną swobodną zabawę w przyrodzie, obserwacje natury nawet podczas spacerów po mieście, niekoniecznie przez zorganizowane zajęcia poza miejscem zamieszkania.
- Edukacja przyrodnicza czy terenowa nie jest czymś ekstremalnym do czego potrzebny jest specjalistyczny sprzęt oraz umiejętności, może to być również spacer po lesie.
- Edukacja przyrodnicza jest metodą a nie celem. Celem jest skuteczna ochrona przyrody oraz wzrost świadomość przyrodniczej społeczeństwa.