Materiały z konferencji "W dziką stronę" (Podlesice 27-28.02.2016)
Konferencja podsumowująca projekt "W dziką stronę" w Podlesicach już za nami. Emocje powoli opadają. Serdecznie dziękujemy wszystkim uczestnikom i mamy nadzieję - do zobaczenia wkrótce! Szczególne podziękowania kierujemy do gości z daleka: ze Szwecji, Estonii, Niemiec, Czech, Słowacji i Węgier.
Dziękujemy za ciekawe i inspirujące prezentacje oraz warsztaty, za dyskusje podczas wykładów i w kuluarach, za piękną atmosferę, uśmiech i energię, która promieniowała dzięki tylu wspaniałym ludziom będącym na miejscu. Czujemy ogromną satysfakcję, że ta konferencja się odbyła i że mogliśmy się spotkać :) Mamy nadzieję, że wynikną z niej kolejne dobre rzeczy i działania! Już wkrótce pojawi się książka o edukacji w przyrodzie, a na wiosnę będziemy zapraszać nauczycieli na szkolenia i seminaria. A tymczasem zachęcamy do oglądania zdjęć z konferencji.
Dziękujemy sponsorom konferencji: International Visegrad Fund i EEA and Norway Grants
- Podsumowanie projektu „W dziką stronę”
Agnieszka Gaszyńska, ODE Źródła - Co las dał mi jako trenerce ?
Anna Chomczyńska, ODE Źródła - "Dzika Klasa" - pomysł na kontynuację projektu „W dziką stronę"
Katarzyna Rosińska, Fundacja Akcja Bałtycka - Aktywizacja uczniów w zakresie edukacji globalnej poprzez wykorzystanie elementów zrównoważonej turystyki
Dorota Dopke, Szkoła Podstawowa w Gościcinie - Co nam daje przyroda, dowody naukowe
Monika Kotulak, Institute for European Environmental Policy (Instytut Europejskiej Polityki Ochrony Środowiska) - „Nowa Pracownia Przyrody”
Beata Jurkiewicz, Centrum Nauki Kopernik - Misja i biznes w edukacji przyrodniczej na przykładzie Wypraw Małych traperów
Katarzyna Rosińska, Bartosz Guenzel, Fundacja Sie Chce - #uczedziecigeologii
Julia Jankowska, Centrum Nauki o Ziemi - Sudecka Zagroda Edukacyjna w Dobkowie - Idea, efekty i perspektywy rozwoju projektu „Lasy dla Życia"
Magdalena Frączek, Fundacja Forum Rozwoju Inicjatyw Lokalnych w Krakowie - 100 dni w lesie - o początkach polskiego leśnego przedszkola PUSZCZYK
Agnieszka Kudraszow, Fundacja trzy czte ry! - "Brudna gleba" - dlaczego konieczna jest zmiana w postrzeganiu gleby w edukacji przyrodniczej?
dr inż. Piotr Pacanowski, Uniwersytet Rolniczy w Krakowie, Centrum Edukacji Gleboznawczej - Muzeum Gleb - Wierzbowe budowle.
Jacek Gądek, Grupa Wierzba Polska - Ruch Leśnych Szkół w Wielkiej Brytanii - rewolucja w edukacji ekologicznej czy tylko kolejna marka ?
Richard Irvine, Outdoor Learning, Wielka Brytania - Sluňákov - wstęp i zaproszenie
Karla Rulíková, Sluňákov - centrum ekologických aktivit města Olomouce, o.p.s. (Ołomuński Ośrodek Działań Ekologicznych „Sluňákov”, Czechy) - Zakorzenione w odkryciu - doświadczenia terenowe w edukacji środowiskowej
Barbara Immerova, DAPHNE - Inštitút aplikovanej ekológie (Instytut Ekologii Stosowanej „Daphne”, Słowacja) - Prezentacja Węgierskiego Stowarzyszenia Edukacji Środowiskowej
Zsuzsa Mondok, Magyar Környezeti Nevelési Egyesület (Węgierskie Stowarzyszenie Edukacji Środowiskowej) - Niskobudżetowe aktywności terenowe dla dzieci ze specjalnymi potrzebami
Péter Szandi-Varga, Magyar Környezeti Nevelési Egyesület (Węgierskie Stowarzyszenie Edukacji Środowiskowej) - Dlaczego oferujemy „Wildnispädagogik“ (edukację w dzikiej przyrodzie)?
dr Charlotte Bergmann, Umweltzentrum Drei Eichen (Centrum Wychowania i Edukacji Środowiskowej Drei Eichen, Niemcy) - Zasady edukacji terenowej w Estonii
Sirje Aher, Centrum Szkoleń i Doradztwa Organizacji Pozarządowych Hared z Estonii - Edukacja terenowa w Szwecji
Ingegerd Ljungblom, Natur i Fokus (Przyroda w zbliżeniu,Szwecja)
Tło konferencji
Konferencja w Podlesicach zamykała projekt "W dziką stronę" realizowany przez ODE Źródła od lipca 2014 roku. Spotkanie to miało na celu podsumowanie działań projektu, zaprosiliśmy również prelegentów z Polski i z zagranicy, którzy zaprezentowali swoje metody pracy z dziećmi, młodzieżą i dorosłymi w terenie. Konferencja była również częścią projektu, "Visegrad into the wild", promującego ideę edukacji terenowej w krajach Grupy Wyszehradzkiej, dzięki czemu gościliśmy przedstawicieli organizacji z Czech, Słowacji i Węgier zajmujących podobnymi działaniami.
Pomimo końca projektu "W dziką stronę" działania terenowe będą kontynuowane przez ODE Źródła w kolejnych projektach i corocznych zielonych szkołach. Najbliższe zaplanowane działania to seminaria dla nauczycieli promujące zajęcia terenowe i zachęcające do obchodów Dnia Pustej Klasy (przypadającego rokrocznie w ostatni piątek czerwca).
Podsumowanie
Uczestnikami konferencji byli absolwenci Szkoły Trenerów Terenowej Edukacji Przyrodniczej zorganizowanej na początku projektu, nauczyciele biorący udział w projekcie oraz inni praktycy i zainteresowani edukacją terenową.
Najistotniejsze wiadomości płynące z wystąpień prelegentów oraz dyskusji wszystkich zgromadzonych są następujące:
- Edukacja przyrodnicza jest procesem, w którym edukator uczestniczy razem z dzieckiem, pozwalając mu raczej odkrywać przyrodę samodzielnie niż wykładać o niej.
- Projekt "W dziką stronę" ma swoją kontynuację w samodzielnych działaniach trenerów oraz nauczycieli z kolejnymi grupami.
- Istnieje coraz większa baza dowodów naukowych na to jak pozytywnie natura wpływa na zdrowie człowieka. Szczególny wpływ na nasze samopoczucie mają: jakość powietrza, ilość hałasu, ilość zieleni w otoczeniu człowieka. Istnieją również badania dotyczace wpływu zajęć w terenie na zachowanie i charakter dzieci.
- Edukacja przyrodnicza w terenie nie jest zarezerwowana wyłacznie dla zdrowych i aktywnych dzieci w wieku szkolnym i przedszkolnym. Uczestnikami takich warsztatów mogą być również dorośli, seniorzy, a także osoby niepełnosprawne. Udowadniają to takie projekty jak "lasy dla życia" czy działania przedszkola leśnego "Puszczyk".
- Edukacja terenowa może zostać rozszerzona o mniej popularne tematy, takie jak np. geologia, gleba czy budowanie z wierzby. Przykłady takich zajęć zostały zaprezentowane na konferencji.
- Edukacja terenowa nie wymaga dużych nakładów finansowych, istnieją darmowe narzędzia w internecie do wykorzystania w pracy z młodzieżą.
- W regionie Wyszehradzkim istnieją doskonałe przykłady zorganizowanej edukacji terenowej np. Ołomuński Ośrodek Działań Ekologicznych „Sluákov" w Czechach.
- Edukacja przyrodnicza może wykorzystywać uproszczone metody naukowe co udowadnia praca Centrum Nauki Kopernik, organizacji Daphne ze Słowacji czy Węgierskiego Stowarzyszenia Edukacji Środowiskowej.
- Nieskrępowane przebywanie w przyrodzie jest podstawą edukacji przyrodniczej. Potwierdzają to m.in. działania "Forest Schools" w Wielkiej Brytanii, Centrum Wychowania i Edukacji Środowiskowej Drei Eichen w Niemczech, organizacji Natur i Fokus ze Szwecji czy Hared z Estonii.
The project „Visegrad – into the wild” is financed by International Visegrad Fund (Standard Grant No. 21520412)